ایران چگونه از جزایرش در خلیج فارس دفاع می‌کند؟

یکی از نکات مشاهده شده در رزمایش پیامبر اعظم۱۷، استفاده از تجهیزات جدید نیروی دریایی بود که از جمله آنها می توان به قایق انتحاری، موشک تاکتیکی فتح، اژدرها و شناورهای تندروی جدید موشک انداز اشاره کرد.

گروه دفاعی خبرگزاری تسنیمهفدهمین رزمایش پیامبر اعظم (ص) که از 29 آذر و به مدت 5 روز و با تمرکز در نواحی جنوب کشور آغاز شد سه نیروی دریایی، زمینی و هوافضای سپاه را به صورت ترکیبی به کار گرفت تا تمرین همه جانبه ای برای عملیات های دفاعی و هجومی صورت پذیرد.

بخش موشکی و پهپادی مرتبط با نیروی هوافضا در گزارش قبلی مورد بررسی قرار گرفت اما سه وظیفه دیگر نیز در رزمایش پیامبر اعظم(ص) 17 بر عهده این نیرو بود. یکی انتقال سریع نیروهای یگان ویژه صابرین با هواپیماهای ترابری سنگین از تهران به منطقه رزمایش بود. این نیروها به همراه تجهیزات رزمی و وسایل نقلیه و خودروهای مسلح توسط هواپیماهای ایلیوشین76 جابجا شدند. امرپ طوفان، خودروی تاکتیکی ارس مسلح به توپ 20 میلیمتری سه لوله گتلینگ و انواع موتورهای چهار چرخ مسلح به موشک ضد زره از جمله این تجهیزات بودند.

وظیفه دیگر نیروی هوافضا در رزمایش، ایجاد پوشش پدافند هوایی تحت نظر شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور با سامانه مشهور سوم خرداد بود. این سامانه با برد بیش از 100 کیلومتر و توانایی درگیری همزمان با چهار هدف از رادار آرایه فازی استفاده کرده و یک یا دو شلیک در این رزمایش به انجام رساند.

مأموریت دیگری که توسط هواپیماهای تهاجمی سوخو22 نیروی هوافضا صورت پذیرفت، اقدام به بمباران دورایستا توسط بمب های هدایت شونده یاسین بود. این بمب در حدود سه سال پیش به نیروی هوافضای سپاه تحویل داده شده و در این رزمایش چند فروند از آن توسط سوخو22ها پرتاب شد از جمله رها کردن همزمان دو بمب توسط یک هواپیما در ین رزمایش تمرین شد. این بمب ها به واسطه برد نزدیک به 100 کیلومتری خود هواپیما را از نزدیک شدن به حلقه پدافند میانبرد دشمن بی نیاز می کنند. ضمن اینکه امکان حمله به اهدافی با فاصله از هم نیز توسط این بمبها در یک پرواز وجود دارد.

تازهای نیروی دریایی سپاه در بوته آزمایش

یکی از نکات مشاهده شده در این رزمایش، حضور تجهیزات جدیداً افزوده شده به ساختار نیروی دریایی سپاه (ندسا) است. قایق های تندرو حامل موشک کروز که به سرعت 75 و 95 نات (139 و 176 کیلومتر بر ساعت) که حامل موشک کروز با برد 150 کیلومتر هستند، موشک های تاکتیکی فتح با برد 120 کیلومتر و پرتاب شونده از کنیستر، شلیک راکتهای هدایت شونده فجر5، به کارگیری قایق های تندرو حامل اژدر 324 میلیمتری و استفاده از انواع سامانه های شنود و جنگ الکترونیک از جمله تجهیزات مرتبط با نیروی دریایی سپاه بود.

قایق تندرو از نوع ریب33 (رده عاشورا) در جریان تحویل 110 شناور تندرو به ندسا کمتر از ده روز قبل از شروع رزمایش برای اولین بار مشاهده شد. این قایق به دو اژدر مجهز شده است که شلیک آن در این رزمایش به نمایش گذاشته شد. این قایقها ضمن برخورداری از سرعت بالای 50 گره دریایی و قدرت مانور بالا، ابعاد کوچکی هم دارند و در صورت تجهیز یگان دریایی حزب الله به آن، امکان درگیری مؤثری با نیروی دریایی رژیم صهیونیستی فراهم خواهد شد. عملیات انتقال سریع نیروهای عملیات ویژه برای نفوذ به ساحل دشمن هم توسط قایق های تندرو در این رزمایش تمرین شد.موشک های بالستیک برد کوتاه فتح و برخی دیگر از موشکهای بالستیک تاکتیکی ایرانی به سرجنگی های متنوع همچون ترکشی و نفوذگر مجهز شده اند. موشکهای تاکتیکی جدید ساخت وزارت دفاع از جمله موشک فتح، در ساختار نیروی دریایی و زمینی سپاه نقش مهمی در افزایش قدرت دفاعی و تهاجمی دارند زیرا از یک سو دارای دقت نقطه زنی بوده و از سوی دیگر به صورت 2 تا 6 تیر روی یک خودرو سوار شده و به واسطه حمل و پرتاب از محفظه یا کنیستر بقاپذیری مناسبی هم دارند. این موشکها به صورت دفن شده در زمین هم در رزمایش پیامبر اعظم (ص) 17 مورد استفاده قرار گرفتند. راکتهای تاکتیکی فجر3 هم در این رزمایش علیه اهداف دریایی شلیک شدند.

تمرین حمله همزمان با چند موشک کروز به یک هدف شناور که برای غلبه بر پدافند نقطه ای آن بسیار مؤثر است، شلیک موشک های کروز برد کوتاه تا بلند از شناور موشک انداز رده قدر (تندر) و قایق های تندرو و نیز از ساحل از روی پرتابگرهای ساکن و نیز پرتابگر متحرک و تمرین انهدام شناور دشمن با مین دریایی از دیگر جنبه های رزمایش مرتبط با نیروی دریایی سپاه بود.

شلیک موشک کروز نصر و نصیر از روی پرتابگر خودرویی متحرک از قابلیت های پرتابگرهای جدید چهار تایی آنها است که در سال گذشته به آن اشاره شد اما در رزمایش پیامبر اعظم(ص) 17 نمایش داده شد. ندسا اخیراً به موشک کروز جدیدی با برد 150 کیلومتر مجهز شده که روی قایق های تندرو نصب می شود.

پهپادهای انتحاری ابابیل2 و پهپاد شناسایی-رزمی مهاجر6 هم در این رزمایش در کنار سایر پهپادها به کارگرفته شدند. ابابیل2 با نمایش دقت بالا در انهدام هدف توانمندی ارزشمندی به ندسا افزوده است. مهاجر6 هم علاوه بر بمب های قائم که کم کم در حال کسب شهرت بالایی هستند، از موشک الماس هم برای انهدام هدف استفاده کرد.

الماس موشکی ضد زره با برد 8 کیلومتر و قابلیت شلیک کن-فراموش کن و حمله از بالا (Top Attack) است. مهاجر6 های ندسا در این رزمایش اقدام به درگیری همزمان با دو هدف دریایی کوچک کردند که بمب های قائم استفاده شده با دقت بالا به این هدفها اصابت نمود.

نیروی زمینی سپاه؛ تمرین در دفاع و حمله

نیروی زمینی سپاه (نزسا) عمدتاً با محوریت نیروهای تخصصی خود در این رزمایش حاضر بود. عملیات انتقال نیروهای تکاوری یگان صابرین به تعداد زیاد از نواحی مختلف از جمله تهران با بالگرد به منطقه رزمایش در این رزمایش تمرین شد.


ناگفته‌هایی از تسلیح موشکی غزه توسط حاج قاسم/ سردار سلیمانی گفت "درباره قدس هیچ ترسی ندارم"/ گفتگوی اختصاصی با خالد جبریل

مقام برجسته جبهه خلق برای آزادی فلسطین ـ فرماندهی‌کل در گفتگوی ویژه با تسنیم تأکید کرد که سردار شهید «قاسم سلیمانی» نقش و تأثیر محوری در ایجاد موازنه وحشت میان مقاومت فلسطین با دشمن صهیونیستی داشت.

خبرگزاری تسنیم ـ دفتر دمشق: فلسطین بدون تردید بزرگترین آرمان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود و او در طول بیش از دو دهه فرماندهی نیروی قدس، بیشترین ارتباط را با گروه‌های مختلف فلسطینی برقرار کرد.

راهبرد حاج قاسم کار از نزدیک با تمامی این گروه‌ها فارغ از سلایق مذهبی و سیاسی آنها بود و همین راهبرد توانست توان محور مقاومت مقابل رژیم صهیونیستی را در فلسطین چند برابر کند.

جبهه خلق برای آزادی فلسطین ازجمله این گروههای مبارز است که سران‌ آن نزدیکی زیادی با حاج قاسم داشتند و دبیرکل آن نیز احمد جبریل مبارز قدیمی فلسطینی بود.

احمد جبریل در تیرماه سال جاری درگذشت و پسرش که این روزها معاون دبیرکل جدید این جبهه است در گفتگو با خبرگزاری تسنیم به نقش سردار سلیمانی در حمایت از گروه‌های فلسطینی در مسیر مبارزه با رژیم صهیونیستی پرداخته است.

خالد احمد جبریل کنار مبارزان جبهه خلق در درگیری‌های اردوگاه یرموک دمشق میان کمیته‌های مردمی و نیروهای ائتلاف فلسطینی با گروه‌های تروریستی مسلح مبارزه می‌کند و یک بار نیز در جریان یک درگیری مورد هدف قرار گرفت ولی جان سالم به در برد.

شما در جبهه خلق برای آزادی فلسطین ـ فرماندهی‌کل، بخشی از جبهه بزرگ مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی محسوب می‌شوید که جمهوری اسلامی ایران نیز نقش مهمی در پشتیبانی از این جبهه دارد، به‌عنوان یک فلسطینی مبارز، این نقش و اثر ایران و به‌خصوص سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در حمایت از گروه‌های محور مقاومت را چطور ارزیابی می‌کنید؟

خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «إن تنصروا اللّه ینصرکم ویثبّت اقدامکم»، یعنی اگر خدا را یاری کنید خداوند هم شما را یاری می‌کند. ما در محور مقاومت تصمیم گرفتیم که ان‌شاءالله با عبارت «لااله الا الله» بر دشمن متجاوز و زورگو پیروز شویم و معتقدیم این هماهنگی معنوی با فرهنگ مقاومت و ذهنیت باز در نهایت منجر به یک اتفاق بزرگ خواهد شد.

در یکی از دیدارهایی که با شهید قاسم سلیمانی در دفتر ایشان داشتیم وارد سالن بزرگتری شدیم که در آن یک نقشه وجود داشت که محل سیطره داعش و جبهه النصره را نشان می‌داد. حاج قاسم گفت که "اکنون می‌خواهیم از شر رنگ سیاه داعش که اغلب خاک عراق را گرفته بود خلاص شویم".

من یک افسر فارغ التحصیل دانشکده نظامی هستم و پدرم نیز همین گونه بود، دچار تردید شدم که چگونه می‌توان این رنگ سیاه داعش را حذف کرد (رنگی که روی نقشه، مکان‌های سیطره داعش را نشان می‌داد)، ما شروع کردیم به فکر کردن درباره احتمالات، اما اراده شهید‌ قاسم‌ سلیمانی بالاتر از هرگونه اراده ذهنی و نظامی بود که ما از آن می‌ترسیدیم و بعد که مجدداً به دیدار ایشان رفتیم گفتیم "می‌خواهیم که این نقشه را ببینیم". حاج قاسم نقشه را به ما نشان داد و دیدیم که این بار در این نقشه مکان‌هایی که قبلاً سیاه بود، سبز شده است.

* شما خودتان اولین بار کی حاج قاسم را دیدید و چه شناخت قبلی از ایشان داشتید؟

شهید سلیمانی مصداق آیه «و السابقون السابقون أولئک المقرّبون» (سبقت‌گیرندگان، آنان مقرّبان درگاهند ـ‌آیه 10 سوره مبارکه واقعه) بود. این شهید بزرگوار روندی را در زندگی خود برگزید که او را از یک بنّای ساده به یک فرمانده بین‌المللی تبدیل کرد که توانست جغرافیای منطقه را به‌شکل کامل تغییر دهد.

اولین دیدار ما در سال 2000 در تهران انجام شد. حاج قاسم سلیمانی همانند یک فرد فلسطینی با شما درباره مسئله فلسطین گفتگو می‌کرد نه به‌عنوان یک شخصیت منطقه‌ای یا مذهبی. حاج قاسم با شفافیت تمام درباره مسئله فلسطین سخن می‌گفت انگار که خودش یک فلسطینی است. ما اصطلاحی داریم با این مضمون که «با دو گوش خود می‌شنود»، حاج قاسم پیش از اینکه تصمیمات عاقلانه و سریع بگیرد، بیشتر شنونده بود.

تردیدی نیست که مسئله فلسطین به‌طور کلی و مسئله قدس به‌شکل ویژه دغدغه‌ای بود که حاج قاسم سلیمانی در ذهن و قلب و روح خود داشت، به‌ویژه مسئله قدس در فکر حاج قاسم سلیمانی، جایگاه بالایی داشت.

* خب، این اثرگذاری چطور خودش را در صحنه عمل نشان می‌داد؟

در یکی از دیدارهایی که با شهید سلیمانی داشتیم درباره داستان یهودیان در قرآن کریم صحبت کردیم. گفتگوی ما بسیار جالب و مفصل بود. حاج قاسم سلیمانی در آن زمان گفت که "من اگر درباره هرگونه مسئله انقلابی و مبارزاتی در جهان ترس و نگرانی داشته باشم، اما درباره مسئله فلسطین نمی‌ترسم".

من درباره اصل بحث از حاج قاسم پرسیدم. من به تاریخ علاقه دارم و حاج قاسم نیز عاشق تاریخ و در آن ماهر بود. ایشان به من گفت؛ "می‌خواهم از تو درباره ابرهه حبشی سؤال کنم؛ روزی که برای ویران کردن کعبه آمد. ابرهه یک مسیحی و اهل کتاب بود، اما کسانی در مکه زندگی می‌کردند که از کفار بودند، پس آیا بهتر بود که پرندگان ابابیل بر سر اهل کتاب نازل شوند یا کفار؟ منطق نشان می‌داد که اولویت آن است که این پرندگان بر سر کفار نازل شوند و نه ارتش ابرهه، اما این پرندگان بر سر ارتش ابرهه فرود آمدند، می‌دانی چطور؟ از طریق جمله‌ای که پدربزرگ پیامبر(ص) گفت مبنی بر اینکه «این خانه صاحبی دارد که از آن محافظت می‌کند»". حاج قاسم در ادامه گفت "بنابراین من درباره قدس هیچ ترسی ندارم؛ زیرا قدس پروردگاری دارد که از آن محافظت می‌کند."، این نگرش عمیقی است که شهید حاج قاسم داشت.